Omgaan met Hooggevoeligheid

love

Wat is hooggevoeligheid precies? Wanneer ben je een hooggevoelig persoon en hoe ga je hier vervolgens mee om?

Hooggevoeligheid is anders

Meestal vinden we het ontzettend ontroerend of zelfs schattig als je een vriend of vriendin een paar traantjes ziet wegpinken bij een romantische of treurige film. Maar waar ligt de grens tussen het ontroerend vinden of vinden dat de ander een enorme softie is?

Waar jij geen traan om zou laten is voor een ander juist de trigger om deze te laten vloeien. De een is ongevoelig, de ander gevoelig of wordt juist overgevoelig genoemd. En, wat nu als je in plaats van overgevoelig hooggevoelig bent? Wat is dat en hoe kan de hooggevoelige persoon hiermee omgaan?

Wat is hooggevoeligheid?

De Amerikaanse Elaine Aron is de grondlegster van de term ‘Highly Sensitive People (HSP)’. Zij heeft meerdere boeken geschreven over hoe je als HSP jezelf staande kunt houden in relaties, op je werk en hoe ouders hun hooggevoelige kinderen het beste kunnen begeleiden tijdens de opvoeding. Zij schrijft dat je HSP’s kunt herkennen aan de volgende kenmerken:

  • ze voelen stemmingen van anderen goed aan
  • ze zijn opmerkzaam en aandachtig
  • ze ervaren, reflecteren en voelen diep en intens
  • ze hebben een afkeer van specifieke indringende prikkels
  • ze hebben tijd nodig om alleen door te brengen
  • ze vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als wat je ermee kunt verdienen

De voor- en nadelen van HSP zijn

HSP’s zien meer dan anderen en hebben vaak en sneller door wat er speelt tussen mensen. Ze voelen stemmingen aan en hebben vaak aan een half woord genoeg. Je kunt dit nog sterker in je voordeel trekken als je leert direct te communiceren vanuit het gevoel. Een nadeel is wel dat er allerlei dingen naar binnen denderen zoals negativiteit en botheid van andere mensen. Een hooggevoelige raakt daar eerder door van slag en heeft tijd en rust nodig om alle impulsen te verwerken.

Werken aan Eigenwaarde

Wanneer je bijvoorbeeld als dertiger door middel van deze artikelen, boeken of van horen zeggen ontdekt dat je hooggevoelig bent, heb je hoogstwaarschijnlijk lang geleefd met bestempelingen. Voorbeelden hiervan zijn: “goh, je bent zo verlegen en dromerig, angstig, geremd, zenuwachtig of emotioneel onberekenbaar”. Als mensen het maar vaak genoeg zeggen ga je het nog geloven ook! En met deze ontwikkeling gaan alle voordelen van het HSP zijn verloren.

Enkele cliënten kwamen er in mijn praktijk achter dat ook zij zichzelf herkennen in hooggevoeligheid. Door jezelf te erkennen en accepteren als hooggevoelig persoon zul je eigenwaarde en zelfliefde ervaren. Tijdens het coachen wordt de eigenwaarde en daarmee de zelfverzekerdheid gevoed waardoor je stap voor stap door de tranen heen kunt glimlachen om jouw kwaliteiten om deze vervolgens stap voor stap te gaan delen.

Wil je een workshop over hooggevoeligheid bijwonen? Kijk eens op de agenda van Orchid of Life! 

8 Comments

  1. Voor een heel groot deel kan is dit herkenbaar. Ik ben zelf ook nog gezegend met ADHD, wat zowel een groot voordeel als een groot nadeel, maar kan er veel kracht uit halen, maar wanneer je die hebt opgebruikt, ben je nog 2cm groot.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s