HSP: uiten van woede. 8 Tips!

boxing

In het proces van het accepteren en de ruimte geven aan woede kun je zelf heel veel doen. Je kunt jezelf afvragen wat je werkelijk boos maakt en vertellen wat je werkelijk voelt waarbij je al je angsten en onzekerheden er laat zijn. Verder is het zaak om jezelf niet langer te pijnigen, want ook jij mag boos zijn! Dit alles bevindt zich nog op het veilige niveau; het niveau waarbij je de boosheid voor jezelf houdt en het niet aan anderen laat zien. In deze blog wil ik je een aantal tips geven om je woede te uiten. Pas wanneer je het weet te uiten, kan deze emotie je niet langer meer verstoren of in de war brengen.

1. Maak je groot
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je ergens door wordt geraakt waarna je uitbarst in woede? Om het tot op het persoonlijke vlak te beperken, is het vaak zo dat je niet wordt erkend en gewaardeerd voor wie je bent en wat je hebt gedaan. Hoewel je woede onderliggend aan het razen is en het als het ware beslag legt op je lichaam en geest; je verlamt en je bent niet meer in staat om iets ‘zinnigs’ uit te brengen, voelt het aan alsof je te maken hebt met iets groots, iets weerzinwekkends. Tegelijkertijd is het beeld van jezelf vaak heel klein ten opzichte van de persoon die deze woede in jou triggert. Alsof je verdwijnt in het niets. Deze tip heeft alles te maken met dat jij belangrijk bent. Dat je jezelf op waarde mag schatten. Dus maak je denkbeeldig groot, terwijl je de irritatie en woede signaleert. Op deze manier kun je veel makkelijker de energie van een ander buiten je houden.

2. Sta stil bij irritaties
Irritaties kun je zien als projecties op andere zaken om de werkelijke woede op een bepaalde manier doorgang te laten geven. Het is eigenlijk de makkelijkste weg, de weg van de minste weerstand. Hierdoor ga je de confrontatie met jezelf uit de weg. Bijvoorbeeld wanneer iemand vanuit een autoritaire positie iemand onnodig berispt op zijn gedrag of hem opeens allerlei klusjes laat doen die geen prioriteit hebben. Goh, wat is er eigenlijk aan de hand? Zou hij nieuws hebben ontvangen wat hij niet heeft weten te verteren? Wat betreft irritaties is het handig als je voor jezelf duidelijk kan krijgen, waar deze irritatie vandaan komt? Wat wordt er in jou geraakt? Door wie werd de pijl afgevuurd? Vraag jezelf af wat je werkelijk boos heeft gemaakt.

3. Sla van je af
Zodra je de woede meer ruimte hebt gegeven, kan het zijn dat je je handen beginnen te tintelen.  Je wilt en zal iemand verrot slaan. Of iets. Of gewoon met een hakmes in een boomstam gaan hakken. Of je helemaal wild boksen in een stootkussen. Of iets kapot maken wat kapot mag. Gooi je woede eruit. Misschien voel je het nog niet wanneer je met een hakmes voor een boomstam staat. Misschien maakt de hele scène je eerder aan het lachen dan aan het schreeuwen en slaan. Begin dan gewoonweg met hakken. Haal tegelijkertijd de herinneringen op die je woedend maakten en sla erop los. Laat je gaan.

4. Acteer dat je boos bent
Veel hooggevoeligen vinden het moeilijk om boos te zijn. Het kan zijn dat ze nog nooit boos zijn geweest doordat andere zaken aan de oppervlakte lagen. Zaken zoals machteloosheid, angst en verdriet. Daarnaast speelt het hebben van begrip voor de situatie ook een grote rol. Er was geen ruimte om boos te zijn. Er werd toch niet naar je geluisterd. Wat kan helpen wanneer je totaal vreemd bent met de emotie woede, is om te acteren dat je boos bent. Iets wat in je systeem lag te sudderen kan tijdens zo’n scène naar de oppervlakte komen. De woede kan dan doorgang vinden, terwijl je misschien nog niet precies de vinger op de zere plek weet te leggen.

5. Pellen van de ui
Hooggevoelige mensen zijn er behoorlijk goed in om de schuld bij zichzelf te zoeken. Soms is de link tussen wat zij voelen en de mensen die deels de aanleiding vormden tot al deze blokkerende emoties heel ver te zoeken. Angst is het antwoord. De angst voor confrontaties. De angst voor het mogelijk kunnen richten van hun woede op de personen op wie ze kwaad zijn. Nee, die mogelijkheid ontnemen zij zichzelf en in plaats daarvan worden ze in hun nachtmerries geteisterd door monsters, liggen ze te knarsetanden, eindeloos te draaien in hun slaap en bijten ze nagels totdat er niks meer van over is. Ze richten het vervelende gevoel op zichzelf.

Naarmate blokkerende emoties zoals verdriet, woede en angst meer de ruimte krijgen, zullen dieper liggende emoties naar boven komen drijven. Emoties zoals het gevoel van machteloosheid, zelfverachting en angst voor je eigen kracht. Eén voor één worden de lagen van de ui afgepeld. Een van de meest wonderlijke ervaringen van mensen die bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling is dat ze tot de ontdekking komen dat ze altijd in de energie van bijvoorbeeld hun ouders hebben geleefd. Dat ze in contact met dominante mensen altijd in hun energie hebben gezeten en vanuit deze energie hebben gereageerd. Hieraan merk je dat je niet hebt geleefd voor jezelf. Je hebt voor anderen geleefd. En dat is heel vermoeiend.

Hoe langer je bezig bent met persoonlijke ontwikkeling hoe meer je gaat merken wat jouw energie is en hoe je vanuit jouw energie kan gaan leven.

6. Schrijf je dromen
Vooral de emoties die ons veel verdriet doen, bevinden zich vaak niet in de geest, maar in ons onderbewustzijn. Onze dromen kunnen ons veel vertellen, mits we ernaar luisteren en datgene wat we voelen gaan erkennen, erover gaan praten. De meest beangstigende emoties zoals eenzaamheid, niet goed genoeg zijn, er niet mogen zijn en zo woedend zijn dat je iemand kan vermoorden zijn vaak ongrijpbaar. Deze emoties kunnen zich in je dromen op symbolische wijze manifesteren. Mocht je in eerste instantie je dromen verwarrend vinden, schrijf ze dan op. Zodra je acties onderneemt om je emoties de ruimte te geven, wordt jij bewuster en zul je je dromen makkelijker kunnen interpreteren.

7. Praat over je woede
Op het moment dat je over je woede gaat praten, begint het te leven. Als je het voor je houdt, kan je geest er mee doen wat hij wilt; onderdrukken en het tot uiting laten komen in bijvoorbeeld lichamelijke pijntjes, perfectionisme of nachtmerries. Praat er met iemand over. Wissel je gedachten uit of nog beter…

De Boeddha onderwees dat een vriend-in-de-geest je kan helpen op het pad naar bevrijding. Het verandert de reis, geeft er meer kracht aan en maakt het levendiger. En het wordt leuker, want je loopt nu samen over het pad naar vrijheid. Als het gebied waar je door komt je bekend, vreemd of nieuw voorkomt, dan hoef je er niet alleen doorheen. Je bent in gezelschap van een gids en reisgenoot op wie je kan vertrouwen. Hoe verder je gaat, hoe wakkerder je wordt. Hoe wakkerder je bent, hoe meer je merkt dat je eindelijk helemaal je ware zelf wordt. Eenmaal hier aangekomen, is er geen weg terug meer. Voorbij het zelf ontdek je de overweldigende kracht van zelfloze liefde en mededogen. Schoonheid is dan overal, omdat de geest enkel schoonheid is. Dit noemen we ‘het ontwaakte hart’. (Rebel Boeddha)

8. Ga in gesprek met de persoon in kwestie
Om voorop te stellen; het is niet altijd nodig om je woede kenbaar te maken aan de persoon die je zo boos heeft gemaakt. Beter is om te praten over hoe de zaken waren verlopen en hoe het beter kan. Om te vertellen wat jou verdriet heeft gedaan. Aan de andere is het waanzinnig bevrijdend als je wel boos kan zijn. Het kan zelfs wat losmaken bij de tegenpartij. Het kan een opening vormen tot verzoening. Overdenk bij het kiezen van je strategie wat het meest gezond is voor jezelf.

Ik hoop dat je wat zult hebben aan deze tips. Ben ook benieuwd naar hoe je momenteel omgaat met je woede. Wat voel je dan? Hoe uit het zich? Wat doe je ermee? Laat gerust een reactie achter.

Wil je meer lezen over omgaan met woede als hooggevoelige?

Het eboek “Ben ik boos? Dan mag dat!” kun je bestellen via deze bestelknop:

Advertenties

28 gedachtes over “HSP: uiten van woede. 8 Tips!

  1. Herkenbaar wel (helaas, zou ik bijna zeggen). Is het bij punt 3 zo dat je dit voor jezelf doet en niet gericht op de ander? Ik neem aan van wel, maar even checken. Dat vind ik vanzelfsprekend, op iemand (verbaal) inhakken lijkt mij niet de oplossing, maar heel expliciet staat het er niet bij.

    • Hi Maroesja, je doet het inderdaad voor jezelf. Het verbaal op een ander inhakken roept bij een ander in eerste instantie vaak afkeer op en dan wordt het contact natuurlijk van kwaad tot erger. Ik wil er wel bij vermelden dat als het zo uitkomt, ik er wel de voorkeur aan geef om de woede verbaal te uiten. Dit is mijns inziens veel beter dan de woede in te slikken. Zodra de woede bekoeld is, kan men daarna vaak helderder denken waardoor je bepaalde zaken recht kunt gaan zetten. Alle gevoelens mogen er zijn. Ook al zijn het jouw gevoelens en ben jij er verantwoordelijk voor, maar wanneer je een relatie met iemand hebt (familie, vriendschap, liefdesrelatie), gaat het om de wisselwerking. Het delen van de ware emoties laat de relatie groeien. Het tonen van jouw werkelijke gevoelens zal op een bepaald moment (iedereen gaat door zijn eigen verwerkingsproces heen of lees: heeft zijn eigen verwerkingstijd nodig) de ander ook inzichten bieden.

  2. Hallo, hele goede tips! De woede die je voelt ook werkelijk fysiek uiten kan heel bevrijdend zijn. Zo ben met mijn boosheid ik eens een stuk gaan fietsen in een stil gebied. Even goed om me heen gekeken- niemand in de buurt?? Ik heb mijn woede er uit geschreeuwd aaaahhhggg!
    Wat gebeurde er? Allereerst was het een beetje genant. Maar daarna vooral lekker. En daarna moest ik erg om mezelf lachen. Ik zag mezelf daar ineens fietsen.
    Het werd een fijne fietstocht- want daarna zag ik wat een mooie omgeving mij in bevond.

  3. Dank je wel voor de tips. Praten over hoe de zaken waren verlopen en hoe het beter kan; vooral in maatschappelijke en zakelijke situaties is dit een belangrijke tip. Om te zorgen dat de ‘lading’ er dan af is maak ik gebruik van de EFT-techniek. Helpt me geweldig; je moet wel het pijnpunt helder hebben waar je door geraakt bent. Dan klopt je het simpelweg uit je systeem. Maar eerst eens lekker je woede voelen is ook heel fijn!

  4. Marlous zegt:

    Ik weet pas sinds kort dat ik een HSP-er ben en zit nog vol in onderzoek naar wie en wat ik ben. Ik onderga momenteel therapie om van een negatief zelfbeeld een positieve te maken, en daarbij komen veel emoties vrij o.a verdriet, angst en ook woede. Alleen deze kan ik niet uiten, iets weerhoudt me er van. Het simpel op een kussen slaan of een vuist ballen is al lastig. Wat kan ik doen, dat ik toch b.v al is het schreeuwen of slaan in een kussen om de woede los te krijgen en laten? Volgens de therapeut krijg ik dan een soort van bevriezing. Heb namelijk het idee dat dit me weerhoudt om te veranderen.

    • Gonnie zegt:

      Ha Marlous,

      Misschien kun je voor je zelf kijken, waar je bang voor bent als jij je wel zou uiten. Ik was namelijk bang voor mijzelf, bang dat ik zou ontploffen, mezelf niet meer in de hand zou hebben dan.

      Toen ik ben gaan uiten, merkte ik dat deze angst niet reëel is. En hoewel ik het nog steeds niet makkelijk vind, lucht het wel op.
      He, ik ben boos geworden, ik heb geschreeuwd, verder is er niets gebeurd, dat lucht op, ik kan weer verder gaan, verder denken.

      Hartelijke groeten,
      en sterkte er mee!
      Ga de uitdaging aan (al is het in het begin misschien vooral of alleen met je verstand), het is de moeite waard. Het zal je gaan helpen.

      Vriendelijke groeten,
      Gonnie

  5. Woede is lastig, boos zijn iets makkelijker. Voor mij is er in eerste instantie vooral implosie gevaar waarna ik bij anderen ga verifiëren of ik nou gek ben of niet? Heb ik het nou goed gezegd of niet? Er spoken bij mij eerst honderd en 1 vragen door mijn hoofd, Daarna kan ik een beetje nadenken en proberen de vragen te beantwoorden die met mezelf te maken hebben om vervolgens misschien het gesprek weer aan te gaan met degene die mij eigenlijk zo boos heeft weten te krijgen.
    Iets stuk maken of ergens op in hakken is mijn ding niet, als ik het drie keer gezegd heb dan ben ik het meeste al wel kwijt, Heel soms weet ik dat iets fysieks moet gaan doen en dan is “ineens” mijn huis weer schoon en op orde of mijn auto gepoetst!

  6. wauters marleen zegt:

    ik heb geleerd van mijn therapeut waar ik familieopstellingen bij gedaan heb dat pijn verdriet angst kwaadheid er mag zijn dus laat ik alles er gewoon zijn en ik leef nu veel bewuster dan vroeger het is soms niet gemakkelijk in de maatschappij waar we nu in leven maar ik ben een vechter en een doorzetter ze krijgen mij niet klein

  7. Mooi stuk hoor alleen het hakken in een boom riep bij mij meteen weerstand op! Daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen en ik gok een grote groep hsp’ers met mij 😉

    • Hey Sanne,

      Haha..nou ja, je hebt vast heel veel rondslingerende boomstammen waar je in kunt hakken. Of voel je de pijn van de boom als je erin hakt? Ik had je nog een e-mail gestuurd naar aanleiding van jouw vraag voor het geven van een workshop emotiemanagement voor hsp’ers in Limburg, maar ik heb hier geen reactie meer op gehad. Ik ben wel benieuwd naar je reactie! 🙂

  8. Stardusty zegt:

    Hallo,

    Ik vond het bijzonder om dit te lezen en te zien dat er meer mensen zijn die moeite hebben met hun boosheid.
    Ikzelf raak totaal in paniek bij het voelen van mijn woede, heb het idee dat ik totaal de controle verlies en iemand kan vermoorden en vind dat doodeng. Het gekke is dat ik nu eigenlijk dagelijks met een enorm geladen gevoel rondloop, constant het gevoel van woede en dat ik bij elk klein dingetje ontplof. Maar ik implodeer dan en raak in een soort staat van bevriezing. En snap er eigenlijk niks van, want weet niet goed waarom ik me zo woedend voel.
    Ik dacht dat sporten me misschien kon helpen te ontladen, maar elke keer als ik heb gesport lijkt het gevoel wel erger te worden. Heeft iemand tips? Weet echt niet goed hoe ik hiermee om moet gaan, ben doodsbang voor die kracht in me en wil niemand pijn doen.

    Groet

  9. Rein zegt:

    Beste,

    Zeer fijn om dit artikel te lezen.

    Ik heb één keertje mijn woede kunnen uiten door thuis hard te schreeuwen en te stampen. Deed zoooooo deugd.

    Echter, het is bij die ene keer gebleven, daar ik steeds rekening hou met de buren. Wat als zij mij horen? Terwijl ik voel dat ik boos ben en het wil uiten, hou ik me steeds maar in. Want de buren zouden me kunnen horen.
    Ik schreeuw nl superhard en lang ( veel emoties van vroeger).

    Heb je tips? Ik zou in feite geen rekening moeten houden met anderen….maar ik schreeuw ook zo hard, en schreeuwen is de enige manier waarna ik me ook bevrijd voel van mijn woede.

    Grtjs

  10. Olga zegt:

    Bij punt 6 zeg je iets over “emotie de ruimte geven”. Ik begrijp niet zo goed wat je hier bedoelt. Of welke manier van de ruimte geven. Verder hele mooie gedachten die wat met me doen. Daar wil ik verder over nadenken…

    • Beste Olga, bij punt 6 schreef ik over hoe emoties op symbolische wijze opkomen in dromen. Met emoties de ruimte geven bedoel ik dat je tijd neemt om de droom na te voelen. Dit kun je doen door de droom op te schrijven of ervoor te gaan zitten om de droom nogmaals af te spelen. Ruimte nemen om te voelen betekent dat je tijd pakt om te voelen in plaats van snel door je ochtendroutine om vervolgens naar je werk te gaan.

  11. Tiffany zegt:

    Wel heb een vraagje zit al een tijdje met een opgekropte boosheid (krop in de keel, ziek, …) Door een persoon, en mijn eigen. Moet ik nu mijn boosheid uiten aan die persoon, wat er op mijn hart ligt? Hij heeft mijn vertrouwen beschaamd, en mijn veiligheid afgepakt, en belemmerd me met men groei/pad.

  12. Turquoise zegt:

    Fijn om hier over te lezen en goed omschreven . Ik sta voor een belangrijke verandering, nl. achter de boosheid het verdriet te leren voelen e dat een plek geven. Ik heb veel gemist in mijn jeugd en heb er veel woede aan overgehouden. Dat heb ik in therapieen leren voelen en kanaliseren (hoewel het moeilijk blijft). De laatste tijd ben ik ook weer vaak geïrriteerd maar ook
    down en onrustig . Ik ben nl. wat nieuwe gesprekken aangegaan met een therapeut ik vermoed dat het daardoor komt dat het weer bovenkomt. Volgens de therapeut ben ik eraan toe het laatste en belangrijkste stuk aan te gaan, nl rouwen om wat er niet is geweest en ook nooit zal zijn. Maar goh wat is het moeilijk om bij het verdriet te komen. Terwijl ik dat veel liever wil voelen dan boosheid en irritatie… tegenstrijdig hè?

  13. Turquoise zegt:

    Ps laatst gedroomd dat mijn huis in lichterlaaie stond. Terwijl ik zelden droom (of een droom onthou). Goed teken lijkt me.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s