Life Coaching: wie komt er voor coaching en HSP vraagstukken

11222406_711037812341249_2652173155332988856_n

Wanneer schakel je een life coach in? Hoe ik het zou omschrijven, is wanneer je vastloopt in hoe je je voelt ten aanzien van het dagelijkse leven. Zit je niet meer lekker in je vel ten aanzien van je werk, je relatie, vriendschappen of zelfs het land waarin je woont? Kamp je regelmatig met fysieke problemen zoals rugpijn, schouderklachten, stijve nek, hoofdpijn en buikpijn? Als deze kenmerken jou bekend voorkomen én je wilt toewerken naar positieve veranderingen in jouw leven kun je een beroep doen op mijn begeleiding.

De meeste mensen die ik begeleid hebben op het gebied van therapie al heel wat ervaring opgedaan. Therapieën zoals psychologische begeleiding, EMDR, hypnotherapie, haptonomie, Jungiaanse psychoanalyse, Cognitieve gedragstherapie, Rationeel Emotieve Therapie en ga zo maar door. Waar ik vanuit ga, is dat elke vorm van therapie en fysieke begeleiding kan bijdragen aan de emotionele en fysieke ontwikkeling. Beetje bij beetje bevrijd je jezelf van belemmerende overtuigingen en gedragingen. Bovendien zal je bewustzijn met de jaren meegroeien waardoor je bij elke stap die je zet bij een andere of dieper liggende emotionele laag kan komen. Het maakt niet uit hoeveel begeleiding je hebt gehad, zolang je nog last hebt van ongezonde belemmerende gedragingen is het goed om passende begeleiding naar je toe te halen.

Een voorbeeld die ik je kan geven is van een vrouw in de veertig. Vijftien jaar geleden werd ze twee jaar lang begeleid door een psychologe. De begeleiding zorgde ervoor dat ze meer op zichzelf vertrouwde en weer aan het werk kon gaan. Weer een paar jaar later ontving ze weer voor een bepaalde tijd begeleiding en deze gaf haar prille liefdesrelatie een positieve boost. Dat wil zeggen, ze kon open staan voor intimiteit, de verbintenis aangaan op een manier waardoor ze nu nog steeds bij elkaar zijn. Psychologische begeleiding kan je helpen je leven weer op de rails te krijgen, maar het leven biedt je continue uitdagingen. De uitdaging voor haar in de huidige fase is het verwerken van de angst, verdriet en woede richting een dominante en veeleisende moeder. Een moeder die weinig ruimte liet voor wat zij in alle liefde en vrolijkheid te bieden had.

Hieronder lees je meer over de mensen die bij mij voor begeleiding komen en de HSP vraagstukken waar ze tegenaan liepen. (of nog steeds lopen, maar inmiddels wordt er aan gewerkt.) Het zijn vrouwen én mannen uit diverse levensfases, beroepen en verschillende culturele achtergronden.

Liefde: dit is het niet, wat dan wel?
Ik heb veel mensen gesproken die na een langdurige liefdesrelatie erachter kwamen dat het beter voor hen zou zijn om de relatie te verbreken. Het verbreken van de relatie was al gebeurd of vond plaats tijdens het coachingtraject. Als hooggevoelig persoon is de kans groot dat je in een liefdesrelatie terecht waarin je teveel geeft. Het gaat geheel automatisch. Wat problematisch was, was het aangeven van de eigen behoeften en van “het ontvangen van liefde” was nog geen sprake. De angst voor eenzaamheid, de angst voor het aangaan van een nieuwe relatie (weer verdrinken in andermans behoeften of juist jezelf niet leuk en aantrekkelijk genoeg vinden om iemand tegen te komen) en bijvoorbeeld de angst voor het kwetsen van de kinderen kunnen de HSPer heel lang tegenhouden om nieuwe keuzes te maken. Tijdens het coachingtraject wordt de nadruk gelegd op het versterken van de eigen identiteit door behoeftes en verlangens onder de loep te nemen. Als ook de confrontatie met de heersende angsten, zodat je vanuit liefde naar jezelf opnieuw keuzes kunt maken.

Burn-out! Hoe creëer ik weer balans in mijn leven?
Een veelgehoorde kreet van coachees is dat ze zo graag zo veel willen verwezenlijken in het leven. Combineer maar eens full-time werken, een liefdesrelatie, voorzitter zijn van een vereniging, sporten, kinderen en een sociaal leven met elkaar. Voor ieder persoon bestaat er een andere formule om compleet burn-out te raken. Wat mij op is gevallen, is dat mensen door omstandigheden, maar ook door hun eigen wil heel graag snel weer op de been willen zijn. Vaak is dit niet het handigst voor de gezondheid. Maar hoe zorg je ervoor dat je tijd krijgt om te herstellen? Hoe ga je om met de negatieve energie op de werkvloer én in je persoonlijke omgeving? Welke veranderingen dien je door te voeren om je beter te voelen? Welke trauma’s zijn er naar boven gekomen? Wat dien je te verwerken om een sterke emotionele basis te creëren?

Op al deze vragen geef je tijdens een coachingtraject zelf de antwoorden en ondertussen verwerk je de emoties die jou belemmeren. Een algemene doelstelling om een volgende burn-out te voorkomen is het creëren van balans tussen geven en ontvangen. Nee, je hebt geen bevestiging van anderen nodig. Nee, jij hoeft niet alles te doen. Ja, het wordt tijd voor een leuk sociaal leven in plaats van rollen van de ene verplichting naar de andere.

Hyperventilatie, paniekaanvallen en fysieke stress. Help!
Ervaren van ontkenning aangaande de hulp die je nodig hebt van anderen. Het altijd maar zelf willen opvangen en oplossen creëert een enorme hoeveelheid stress. Dit patroon is logisch als je in je jeugd niemand had om op te leunen. Niemand die jou emotioneel gaf wat je nodig had. Vooral bij trauma’s waarbij over fysieke en emotionele grenzen is gegaan, zal het overlevingsmechanisme in werking worden gesteld. Het overlevingsmechanisme doet zijn werk en je vervolgt je leven op het niveau van presteren én gewoon maar doorleven. Ondertussen weet alleen jij dat het angstzweet bij je uitbreekt als je nieuwe activiteiten aangaat of dat je intern explodeert, omdat je weer eens niet jouw behoeften kenbaar hebt gemaakt en je je begeeft in een situatie waar je helemaal niet wilt zijn. Andere kenmerken die gepaard gaan met hyperventilatie, paniekaanvallen en fysieke stress zijn:

  • Niets voelen (geen genegenheid/compassie) of juist teveel voelen
  • Niet jezelf kunnen zijn, bang om jezelf te zij
  • Angsten en schaamt
  • Negatieve gevoelens en gedachten

Ook hierbij geldt; waar een wil is, is een weg. Hyperventilatie en paniekaanvallen zijn uitingen van mentale en fysieke stress. De emotie angst speelt hierbij een grote rol. Waar we tijdens een coachingtraject naartoe werken is het voelen wat er In de kern van angst zit. In de kern van angst zit namelijk verdriet en woede. Woede is actief verdriet en verdriet is passieve woede. (bron: Osho) Het is de bedoeling dat je de emoties in de kern van angst door voelt. Om daar te komen door voel je eerst de angst op een bewuste manier in plaats van tijdens een paniekaanval waarbij het voelt alsof je in de angst blijft hangen. Je blijft juist hangen, omdat het in je eentje moeilijk is om bij verdriet en woede te komen. Tijdens de sessies zul je merken dat je bij het verdriet en de woede kunt komen. Zodra het uiten ervan begint te lopen, zal de angst die in jouw systeem zit gelijkmatig verdwijnen. 

Heb je interesse om een introductiesessie aan te gaan? Ga voor de introductiesessie van 1.5 uur. Klik hier voor meer informatie en het maken van een afspraak. 

Advertenties

2 gedachtes over “Life Coaching: wie komt er voor coaching en HSP vraagstukken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s