HSP & Burnout: chaos in mijn hoofd! 3 Tips om met overprikkeling om te gaan

Afgelopen maandag plaatste ik een update van een beeld dat meer zegt dan 1000 woorden. Ik was benieuwd wat het beeld bij jou als hooggevoelig persoon zou oproepen. Het gros heeft gereageerd met: chaos, onrust, stress, overprikkeling, vraagtekens, moeten, prikkels, gedachten, blokkeren, aanvoelen en moeheid.

Wanneer we in dat hoofd blijven zitten wordt het van kwaad tot erger en is het een teken van een burn-out of kan het naar een burn-out leiden. Waar ik van overtuigd ben, is dat het mogelijk is om eruit te stappen. Vaak weten we wel wat we kunnen doen, maar doen we het niet op het moment suprême. Simpelweg omdat we er niet aan denken. Het denken is ergens anders mee bezig, bezig in een neerwaartse spiraal.

Daarnaast heb je het lichaam dat niet voort te branden is, een lichaam dat moe is van het denken. Het vraagt moed, wilskracht en een hoop zelfliefde om een stap richting het positieve te zetten. Van jezelf, maar ook van een ander om jou die kant op te bonjouren.

Tussen alle antwoorden in vielen mij een aantal positieve reacties op. Deze reacties kunnen je net dat zetje geven om anders om te gaan met een overprikkeld denken en lichaam. 

  1. Grappig voor mij voelt het als terug sturen de kosmos in en vragen om de juiste antwoorden! Niet het teveel ontvangen. ~ Marloes

Dit is inderdaad een hele mooie intuïtieve manier om alle gedachten een plek te geven. In het universum is er namelijk ook plek voor jouw gedachten! Om dit te laten werken is het wel van belang dat we leven met de overtuiging dat de kosmos of anders gezegd; het hogere bewustzijn, het universum een deel is van wie wij in essentie zijn. En ook dat onze gedachten bepalen wat we in het leven tegen zullen komen of aan kunnen grijpen.  Alles is energie. Heel kort door de bocht, maar wel duidelijk is dat wanneer je rondloopt met negatieve gedachten je je teen zult stoten. Negatieve gedachten zorgen voor een gesloten houding, je vizier is heel smal en wazig.

Los van het feit of je deze levensovertuiging leeft, kun je in ieder geval beginnen met positiever te gaan denken. De volgende overtuigingen kunnen je daarbij ondersteunen:

  • Wanneer een ervaring mij verdrietig maakt, geeft het mij de kans dit verdriet te doorvoelen om ruimte te maken voor blijheid,
  • Een stressvolle ervaring die zich blijft herhalen, kan ik veranderen,
  • Ook deze gevoelens (verdriet, boosheid, angst) mogen er zijn,
  • Ik verdien het om uitzinnig blij en gelukkig te zijn,
  • Elke ervaring maakt mij een rijker mens,
  • Elke ervaring brengt mij dichter bij mijn kern.

2. Omdenken! Als je het omdraait heb je een hele aardige baljurk. ~ Inge

Het beeld van het meisje waarbij tig vraagtekens uit haar hoofd springen vormen het beeld van een luchtballon zonder mand. Als je deze omdraait kun je er inderdaad een baljurk in zien. Het “omdenken” werd toegepast op de vorm, maar je kunt het ook toepassen op de gedachten die zorgen voor een boel onrust, stress en zorgen. Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Accepteer de situatie zoals deze is en vraag jezelf af hoe je het anders kunt zien en wat je wel kunt doen. Zoals bij de volgende opmerking:

“Zo herkenbaar, allemaal gedachten, vol hoofd, in cirkeltjes denken, gedachten die maar doorgaan, overprikkeld, verwerken van informatie, veel moeten, veel willen, veel moeten onthouden, wat vaak niet lukt, chaos in mijn hoofd, niet weten waar ik moet beginnen…tja en het houdt maar niet op.”

Uit deze opmerking maak ik op dat het een feit is dat het hoofd overvol is met informatie. Accepteer dat dit zo is, zodat het geen strijd wordt. Nu is het een strijd: “Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar ik wil het wel weten.” Als je het volledig accepteert, wordt het: “Ik weet niet waar ik moet beginnen en dat is prima zo.” En hoe kun je bijvoorbeeld die “cirkeltjes” anders benaderen? In “cirkeltjes” denken wordt in deze opmerking op een negatieve manier benaderd. Wat nu als je blij bent met het feit dat je in “cirkeltjes” kunt denken? Wellicht doe jij het denken in “cirkeltjes” op een uitmuntende manier en kunnen mensen van je leren. Waarom in actie komen als je gewoon door kunt blijven filosoferen over het probleem? Daar ligt ook een kracht voor het oprapen! Als laatste, wat kun je wel doen? Je kunt het hoofd zien als een prullebak en deze leeg gooien in het toilet of iets praktischer, het van je afschrijven, schreeuwen of zingen. Waar het om draait, is dat je iets doet met de zware energie, zodat het steeds lichter wordt.

3. Verwarring, onduidelijk. Zoals mijn dochter zegt: mijn koppie is vol! ~ Kathrien

Prachtig hoe kinderen duidelijk maken hoe zij zich voelen. Daar kunnen wij, volwassenen, absoluut van leren. Dus een volgende keer dat de problemen zich opstapelen en je geen uitweg meer ziet, denk dan “mijn koppie is vol”. Of voel je je totaal opgebrand, wanhopig, machteloos en gefrustreerd, denk dan ook “mijn koppie is vol”. Het volgende moment kun je benuttigen om iets met je handen te doen of alles te laten voor wat het is door op de bank neer te knallen. Heerlijk toch! Het doet mij denken aan het maken van to-do lijstjes. Wat zeer handig is, maar wat nu als je het (digitale) papiertje kwijtraakt? Ik zou zeggen, niks aan de hand. Blijkbaar heb je nu een aantal to-do punten minder.

Wellicht is de conclusie dat we met zijn allen een immense valkuil hebben, de valkuil om teveel te willen, moeten en presteren. Wanneer ik erin dreig te vallen, wordt ik door mijn dochter ervoor behoedt: ‘Mama, we hebben op die dag al twee dingen staan, dat is druk genoeg. Laten we het een andere keer doen.’ Zij doelde op de woensdagochtend school en ’s middags zwemles. Ja, daar leer ik van.

 

 

Advertenties

8 gedachtes over “HSP & Burnout: chaos in mijn hoofd! 3 Tips om met overprikkeling om te gaan

  1. Waarom in actie komen als je gewoon door kunt blijven filosoferen over het probleem? Daar ligt ook een kracht voor het oprapen! hier moest ik erg om lachen! Ik werk in een bouwbedrijf (jeemig, wat doe ik daar eigenlijk??) en vandaag was het hectiek en lawaai en stress en negativiteit en ruzie in het kantoor. Mooi verfrissend om dit stuk na zo’n dag te lezen, dank!

  2. Brigitte Bosmans zegt:

    Door regelmatig bij dit soort teksten even stil te staan verandert je denkpatroon en verhoogt je eigen kracht. Bedankt om deze tekst te pubiceren.

  3. Carolina Dai zegt:

    Bedankt, dit komt echt op een goed moment…na een lange tijd thuis te zijn geweest heb ik een werkaanbieding gekregen. Ik heb bedenktijd gekregen omdat ik twijfelde of ik 100% voor deze job kan gaan. Ik voelde ook dat hier veel angst achter verborgen zit. Wat als ….
    En wat eerst een beetje twijfel was, werd alsmaar groter en zag ik plots meer en meer negatieve aspecten, de negatieve cirkel waar ik vaak in zit.
    Daarnaast merk ik ook hoe bepaalde ‘woorden’ heel veel invloed op mij hebben. De HR zei zelf dat ze graag had dat ik voelde dat ik er honder procent voor kon gaan…maar achteraf denk ik, wat is dat 100%? Wat anderen als 100% zien is voor mij vaak 80%…ooit tijdens een stage, de opmerking van de directeur te horen gekregen. Carolina gaat er niet 100% voor maar 120%…daar vreesde ik al voor zei mijn stagementor, die mij toen beter kende als ik mezelf!
    En ja hoor, na een paar jaren in de sociale sector te werken, kwam de burnout.
    Dus dacht ik net, dus als ik er 80% voor ga, ziet zij 100%

  4. Char zegt:

    Ik ga deze blog herlezen n herlezen zodat het geprent in mn kop staat en ik zo mijn overvolle hoofd tot rust kan brengen! Wat moet ik veel van mezelf eigenlijk🤔 en ik filosofeer echt teveel over het hoe en waarom en ondertussen ren ik weg van mijn emoties ipv ze te accepteren! Dus bedankt, dit gaat helpen!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s