Energiemanagement voor hooggevoelige coaches, psychologen en trainers: 12 Tips!

IMG_1739

Energiemanagement kreeg deze week extra aandacht in mijn leven. Energiemanagement in de vorm van schrijven, douchen, huilen en slapen. De sessies die ik de afgelopen weken heb begeleid waren pittig. Er kwamen thema’s voorbij die raakten aan wat er in mijn leven zich heeft afgespeeld en nog steeds speelt. Op onderbewust niveau kreeg mijn emotionele ontwikkeling een enorme boost. In gesprek met een zeer bekwame hooggevoelige voedingscoach kreeg ik de gelegenheid om in een gesprek te delen hoe ik mijn werk aanpak. Soms raak ik vol en dien ik mezelf te legen, zodat alles wat ik hoor, voel, zie en ruik tijdens sessies weer door mij heen kan laten stromen.

De thema’s ik de afgelopen weken aan de hand heb gehad lopen uiteen van faalangst, perfectionisme, oorlogstrauma’s, rouw, afscheid nemen van levensfases, acceptatie van de hooggevoelige identiteit, toewerken naar een liefdesrelatie die aansluit op behoeften en verlangens vanuit het hart, openstaan voor de liefde zorgt voor verwarring, hoe verder na het verbreken van een langdurige liefdesrelatie, hoe het beste te communiceren met kinderen wanneer in relatie tot woede en angst, vertrouwen op de intuïtie, angst voor afwijzing van een ouder en in contact komen met de seksuele energie.

De thema’s die op onderbewust niveau mijn emotionele ontwikkeling een boost gaven waren afscheid nemen van levensfases, rouw en angst voor afwijzing van een ouder. Hierdoor raakte ik emotioneel vol. Het gevolg hiervan was dat ik mij na een nacht slapen ‘s ochtends niet uitgerust voelde en na een dag werken een stuk vermoeider was dan anders. Ik had geen energie meer om op een leuke en creatieve manier met mijn kinderen te spelen of met mijn volledige aandacht gesprekken te voeren met manlief, kinderen en vrienden. Het werd tijd om mezelf te legen.

Ik heb regelmatig de vraag gekregen of ik als hooggevoelige coach het wel trek om te werken met pittige thema’s. Het kan namelijk ook zijn dat je als begeleider zo gevoelig bent dat je letterlijk fysiek misselijk wordt van de emoties van anderen of simpelweg aan jezelf moet toegeven dat je geen woede kan begeleiden. Het antwoord is “ja”, ik vind het juist boeiend en uitdagend om met deze thema’s te werken. Wanneer ik goed in mijn vel steek kan ik de emoties en energieën van anderen prima aan. Maar wanneer ik vol zit met mijn eigen emoties wordt het iets lastiger.

Naast dat behandelde thema’s in mijn praktijk de aanleiding hiervan kunnen zijn, kan het ook komen doordat de menstruatie eraan zit te komen. De dagen ervoor merk ik het aan mijn eetgedrag; zucht naar zoet, vet en zout en dat ik emotioneel prikkelbaar ben. Hoe dan ook, het is zaak voor mij om continue aan energiemanagement te doen. Mocht je je hierin herkennen deel ik graag met je hoe ik dit aanpak. (Overigens werk ik vanuit huis, dus sommige tips zijn misschien niet haalbaar voor jou of kan je een andere invulling aan geven.)

Openzetten van het raam
Vanaf februari 2015 pas ik rebirthing toe als één van de technieken om hooggevoelige personen te begeleiden bij het verwerken van emotionele ballast. Sindsdien zet ik steevast na elke sessie het raam wagenwijd open. Ik vind het prettig om elke sessie in een neutrale energie en geur te starten.

Staand lunchen & buitenlucht
Ik begeleid veelal zittend, dus zodra ik lunchpauze heb, vind ik het fijn om staand te lunchen. Ik bereid mijn lunch voor in de keuken, eet of drink ‘m weleens op in de keuken en ga daarna op het balkon staan, loop heen en weer of doe een aantal ademhalingsoefeningen ondersteunt met armen die de lucht ingaan. Het is goed om in beweging te blijven en frisse lucht in te ademen. Energie in jou dient te stromen om je leeg te kunnen voelen.

Kleding
Wat ik vaak merk is dat ik de kleur, motief of stijl van de kleding draag van de persoon die ik ga begeleiden. Heel opvallend, maar op de dagen dat ik minder lekker in mijn vel steek, doe ik bijna bij elk persoon een ander kledingstuk aan. Het helpt al om een andere blouse of t’shirt aan te trekken. De broek of rok die ik aan heb, hou ik dan wel aan. Op dagen dat ik lekker in mijn vel zit, begeleid ik iedereen in dezelfde outfit.

Coachingverslagen en e-mails
Een deel van mijn werk is dat ik coachingverslagen bij hou. Jaren geleden schreef ik nog ellenlange verhalen, omdat dit mijn manier was om de sessies te verwerken. Inmiddels heb ik hier de tijd niet meer voor. Wat ik nog wel doe is het bijhouden van een verslag die de coachee ook ontvangt: een puntsgewijze samenvatting van de sessie, huiswerk en bevestiging van de volgende afspraak. Deze probeer ik altijd zo snel mogelijk te schrijven; het helpt mij om de sessie te verwerken en dan weet ik sneller de essentie neer te schrijven.

Dagboekschrijven & therapeutisch schrijven
Het schrijven in een dagboek doe ik al vanaf mijn achtste. Vanaf 2003 hou ik een digitaal dagboek bij. Dagboekschrijven en therapeutisch schrijven heeft bij mij altijd door elkaar gelopen, totdat rebirthing in mijn leven verscheen. Vanaf dat moment hou ik een therapeutisch dagboek bij. Ik omschrijf waar ik doorheen ga en ik schrijf regelmatig van mij af. Deze week schreef ik een brief aan mijn opa en oma. Ik had de behoefte om aan hen te vertellen hoe mijn leven nu is, hoe dankbaar ik hen ben voor alle goeie zorgen en hoe graag ik nu nog bij hen op bezoek wil gaan, maar dan ditmaal met mijn kinderen.

Douchen
De dag beginnen en bij pittige dagen eindigen met een douche is heerlijk. Het helpt mij de energie in mezelf goed te laten doorstromen en het brengt mij in contact met mijn lichaam. Als je een bad hebt, ga lekker in bad. Dat zal je nog meer in je lichaam brengen en je helpen om keuzes te maken waar je een grote behoefte aan hebt. Keuzes vanuit het lichaam in plaats van keuzes vanuit het hoofd.

Huishouden & organisatie
Na een lange werkdag “raas” ik soms door naar het doen van de afwas, koken en het draaien van wasjes. Hoewel het lijkt alsof ik dan te ver ga en er een kans in zit dat ik me overwerk voelt het voor mij als een enorme ontlading. De ontlading houdt voor mij in dat ik de energie in mijn lijf kan laten doorstromen, fysiek in beweging ben. Vaak heb ik Spaanstalige dansmuziek opstaan in de keuken en recentelijk heb ik mij gewaagd aan Afrikaanse drums. Het voelen van het water op mijn huid en horen van het geluid van water tijdens het doen van de afwas in combinatie met dat de wasmachine zijn toeren draait, helpt mij negatieve energie af te voeren.

Voeding
Om mezelf te blijven voeden, juist op de momenten dat ik het emotioneel wat moeilijker heb, zorg ik (eigenlijk mijn man, hij doet voornamelijk de boodschappen) ervoor dat gezonde en lekkere snacks grijp-klaar liggen. Bijvoorbeeld dat er een homemade granola reep (dat was mijn idee) in de diepvries staat of ingrediënten voor een powershake gebaseerd op fruit en spinazie. Eerlijk is eerlijk, chips gaat er af en toe bij mij goed in. Daar kan ik enorm van genieten. Ik eet het liever eind van de middag in plaats van ‘s avonds, omdat ik anders ‘s nachts last heb van een droge mondholte door het zout. Verder drink ik de hele dag door water, water met citroensap, heet water met gember of thee en meestal één keer op de dag koffie met sojamelk.

Slapen
Wat is slapen toch fantastisch. De keren dat ik ervoor koos om rond acht uur te gaan slapen waren hard nodig. Soms was het niet eens een keuze. Ik knalde neer. De keren dat ik ervoor koos, kies ik er ook voor om voor het slapen op bed de verbonden ademhaling te doen. Daarbij denk ik bij de inademing dat ik levensenergie naar binnen adem en spanningen uitadem. Mijn mantra.

Beweging
Ik denk vaak dat ik te weinig beweeg, maar de werkelijkheid is gelukkig anders. Zoals eerder genoemd, in het huishouden ben ik fysiek in de weer en met mijn jongste (nu 19 maanden) doe ik de nodige bicep-training. Yoga op zijn tijd, vooral wanneer ik mentaal er de ruimte voor heb, is mijn moment van rust en bezinning. Fietsen doe ik ook graag. Spelen met de kinderen ook.

Praten & doorvoelen
Wat voor mij magisch werkt is een luisterend oor. Ik ben gezegend dat mijn man Arnold naar mij luistert wanneer ik daar behoefte aan heb. De laatste tijd trekt hij ook vaak aan de bel: ‘Chung, ga zitten, sluit je ogen, adem of vertel, wat voel je?’ (ik heb hem afgetraind 🙂 Deze praat- en doorvoel momenten zijn voor mij essentieel. Naast mijn partner zijn er een aantal vriendinnen die mijn werk door en door begrijpen. Vaak vanuit hun eigen hoedanigheid als begeleider vanuit een mentaal, fysiek, emotioneel of energetisch oogpunt.

Inplannen van eigen tijd
Deze tip is echt goud waard. In ieder geval voor mij. Na enkele weken veelvuldig intensieve coaching- en rebirthing sessies te hebben begeleid plan ik een aantal dagen achter elkaar waarbij ik geen mensen ontvang. Wat ik sowieso altijd probeer is om gedurende een week één hele dag geen sessies te plannen of in ieder geval een paar dagdelen vrij te zijn. Dat heb ik nodig om orde in mijn hoofd te scheppen en tijd en energie voor mijn gezin te hebben.

Bovenstaande tips zijn inmiddels geïntegreerd in mijn gedrag en pas ik op dagelijkse basis toe. Andere fijne “energiemanagers” zijn massage, saunabezoek, de natuur in, met vrienden zijn en iets lezen, luisteren of doen wat inspirerend is of buiten de comfortzone ligt. Ook dat laatste kán voor een ontlading en oplading zorgen. Het is leuk om met deze energiemanagers te variëren.

Ik ben benieuwd of jij wat aan deze tips hebt. Hierbij spreek ik naast de hooggevoelige coach, psycholoog en trainer natuurlijk ook de hooggevoelige medemens aan. Wat doe jij om jouw energie te managen? Wat werkt voor jou?

Ben je een hooggevoelige coach, psycholoog en/of trainer met een behoefte om pas op de plaats te nemen, zodat jij eens aan bod komt? Maak gebruik van de introductiesessie om te ervaren wat het jou op kan leveren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s