HSP & Burnout: voorkom stress en communiceer wat je nodig hebt

IMG_8734

Wat ik vooral interessant vind aan het hele burn-out proces is om hoe de stress te voorkomen die naar de burn-out heeft geleid en wat hier sterk mee samenhangt; waar je op kan letten om jezelf op de eerste plaats te zetten in plaats van jezelf weg te cijferen.

Hoe voorkom je de stress die naar de burn-out heeft geleid?

  1. Leer de geestelijke en fysieke uitingen van stress herkennen
  2. Voelen waar je grenzen liggen en communiceren waar je wel of geen behoefte aan hebt
  3. Zet jezelf op de eerste plaats
  4. De oorsprong van jezelf wegcijferen; jeugdtrauma’s
  5. Voelen waar je blij van wordt en hiervoor kiezen

In deze blog lees je meer over punt 1 & 2.

Leer de geestelijke en fysieke uitingen van stress herkennen

Wanneer je op weg bent naar een burn-out ben je vaak met heel veel verschillende zaken bezig. In het begin denk je nog dat je overal blij van wordt, maar als de stress erin sluipt ben je niet meer zo blij. Je bent de ballen in de lucht aan het houden.

Denk aan full-time werken, extracurriculaire activiteiten, een gezin draaiende houden, sporten, je hobby’s en je sociale leven. Dit lijkt op de meest normale invulling van een gemiddeld leven in de maatschappij.

Maar het wordt moeilijker als je er nog een groot project naast hebt of heftige veranderingen in het leven zoals de koop/ verkoop van huizen en verhuizen, de geboorte van een kind, het overlijden van dierbaren, ziekte van jezelf en van dierbaren, relatiebreuken, conflicten in werk en vriendschappen.

Dan sluipt de stress erin.

Wat voel je lichamelijk?

  • Hoofdpijn?
  • Stijve nek en stramme schouders?
  • Buikpijn?
  • Oorpijn?
  • Last van je ogen?
  • Last van duizelingen?
  • Last van plotselinge misselijkheid?

Dan dien je opnieuw keuzes te maken. Je kan altijd opnieuw kiezen. Je kan kiezen voor datgene wat voor de meeste balans in je leven zorgt.

Je dient ruimte te creëren om te ontladen en op te laden.

Voelen waar je grenzen liggen en communiceren waar je wel of geen behoefte aan hebt

Wat kan je aan? Hoeveel rust heb je nodig om er weer vol tegenaan te kunnen gaan?

Ervaar je geestelijke grens

  • Kan je niet meer denken?
  • Leg je belangrijke spullen op plekken waar je het niet meer kan vinden?
  • Vergeet je rekeningen te betalen of mensen terug te bellen?
  • Wordt je wat lakser op het werk?

Ervaar je emotionele grens

  • Raak je sneller geïrriteerd?
  • Voel je je opgejaagd en kom je nergens meer aan toe?
  • Kan je de gevoelens van je partner en kinderen er niet meer bij hebben?
  • Huil je sneller om het minste geringste?

Ervaar je fysieke grens

  • Zijn je zintuigen nog scherper dan voorheen?
  • Is het geluid te hard, het licht te fel?
  • Ben je continue moe en lukt het niet meer om bij te slapen?
  • Sleep je jezelf overal naartoe?

Om je behoeften te kunnen communiceren dien je eerst te leren voelen waar jouw grenzen liggen.

  1. Ik wil dat het licht wordt gedimd, omdat ik last heb van het felle licht.
  2. Kun je de tv uitzetten, want het beeld is qua geluid en licht op dit moment teveel voor me.
  3. Mijn hoofd staat er niet naar om naar dit feestje te gaan.
  4. Kun je de kinderen opvangen, zodat ik nog een douche kan nemen?
  5. Kunnen de collega’s met vragen bij iemand anders terecht?

Voor meer informatie over punt 3, 4 en 5, bekijk deze FB Live die ik heb gegeven op zondag 25 november 2018: FB Live HSP & Burnout. 

Wil je werken aan het opkrikken van je basisenergie? Maak een afspraak voor een introductiesessie in Den Haag of via videoskype of FaceTime. Klik hier voor meer info…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s