Nee zeggen: 7 redenen waarom het moeilijk is

Pasgeleden maakte ik een gevalletje ‘nee’-zeggen mee waar ik veel moeite mee had. Terwijl het me al een tijd (járen!) goed afgaat, in diverse situaties.

Ditmaal ging het om een verzoek van een goede vriendin. Of ik na de zomer een week lang hun hond in huis wil nemen. De volgende stappen kwamen aan bod alvorens het hoge woord ‘nee’ eruit kwam.

Oh, ze vraagt me

Alleen al door de vraag op een vroege zaterdagochtend maakte een golf van liefde los. Ze vertrouwt me hun ‘kindje’ toe, wat een eer. Ik ervaarde het als een bevestiging van onze vriendschap of sterker nog: een bezegeling van de vriendschap.

De eerste keer

Waar ik vervolgens bij stilstond: ze heeft me nog niet eerder ergens voor gevraagd. Natuurlijk wil ik haar helpen. Dit gevoel was vele malen sterker dan een ‘nee’ en ging gepaard met beelden waarin het leuk zou zijn om een hond over de vloer te hebben.

Agenda checken

Omdat ik van haar hou en haar wil helpen, checkte ik de agenda. Het kwam niet goed uit. Hoe kan ik haar helpen? En begon na te denken over opties. Ik dacht aan mijn familie die bij haar in de buurt woont en van honden houdt.

1e poging nee-zeggen

Het komt niet uit met onze agenda. Ik deelde de opties met haar, maar ze wilden hun hond niet bij vreemden achter laten. Vandaar dat een uitlaatservice, honden pension en particuliere hondenoppasser al van hun lijstje waren gestreept.

Afzwakken van de ‘nee’

Ik zat in de modus van het bedenken van creatieve oplossingen om haar te willen helpen, waardoor mijn ‘nee’ opeens geen ‘nee’ meer was. Laat jullie hond een dag en nacht bij ons om te ervaren hoe hij bij ons is, hoorde ik mezelf zeggen. Oh, nee, dacht ik achteraf, wat heb ik gedaan? Dat kwam absoluut doordat ik haar niet wilde teleurstellen.

Afstemmen met gezin

Na bespreking van dit verzoek met het thuisfront was het wel duidelijk dat het niet handig was om de hond in huis te nemen. Het had alles te maken met werk, ouderschap en energiemanagement. Om mijn hersenspinsels te kunnen delen was bevrijdend. Om de teleurstelling te verwerken dat ik haar niet kan helpen.

De definitieve ‘nee’

Een week later zagen we elkaar. Het was even slikken, voor ons allebei, maar ze begreep het. En, uiteindelijk, zegt het wel of niet helpen, niets over de vriendschap. Dat we het met elkaar kunnen bespreken, zegt alles over de vriendschap.

Hoe is het ‘nee’-zeggen inmiddels voor jou? Hoe pak je het aan?
Wil je hiermee aan de slag gaan? Meld je aan voor de workshop HSP & Energiemanagement: maak de balans op! op woensdag 24 april 2024.

Lees ook: Energiemanagement voor hoogsensitieve coaches, psychologen en trainers. 12 Tips!

Met Com-Passie,
Chungmei

HSP Coaching & Somatische therapie
http://www.orchidoflife.nl


Ontdek meer van Orchid of Life's Blog

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

Plaats een reactie