HSK: driftbuien, pijn en angst voor de dood

Om de twee maanden komt op de hooggevoeligheid en intuïtie facebook pagina een thema voorbij dat een extra licht werpt op hooggevoelig zijn. Juli staat in het teken van het opvoeden van hoog sensitieve kinderen. Elaine Aron schrijft dat hoog sensitieve kinderen bedachtzamer en gevoeliger zijn. Ze raken makkelijker overmand door heftige emoties dan het gemiddelde kind. Hoewel een hoog sensitief kind (hsk) vaak creatief en slim is, krijgt het vaak het label angstig, geremd of zenuwachtig te zijn.

Om te voorkomen dat hsk’s nog langer als ‘probleemkind’ wordt bestempeld heeft zij een boel informatie en tips verzameld om ouders bij de opvoeding van hsk’s te ondersteunen. Naar aanleiding van dit thema plaatste ik een oproep met de vraag waar ouders met hoog sensitieve kinderen tegenaan lopen. In deze blog zal ik een reactie geven op een aantal vragen die ik heb ontvangen.

Vorig jaar november viel het kwartje bij een moeder met een dochter van vijf jaar; mijn dochter is hoog sensitief! Vanaf dat moment ging ze op internet op zoek naar informatie en heeft hiernaast de boeken van Elaine Aron aangeschaft. Zij wilt haar dochter zo goed mogelijk ondersteunen en een prettige balans vinden in de opvoeding. Het thema wat bij hen thuis vooral aanbod komt heeft te maken met kleding. Haar dochter wilt geen broeken met knopen aan, omdat de knoop niet recht gaat of blijft zitten.

Sokken doet ze zelf aan, want als zij het doet, zitten ze niet goed. Ze wilt geen speld of elastiek in de haren, maar tegelijkertijd irriteert zij zich aan de losse haren die in het gezicht vallen. Een driftbui ligt op de loer als moeder de speld in het haar door wilt zetten. Dit geldt ook voor de ervaring van het hebben van vieze handen. Hiernaast kan ze niet goed tegen pijn, ze wordt hysterisch als ze valt, alles doet ontzettend veel pijn, vooral als het bloed. ‘Ga ik nu niet dood?’

Terwijl ik het verhaal van deze moeder las, las ik ook dat ze zelf al deels de oplossing voor de diverse situaties had toegepast. Op de eerste plaats is het handig om in bepaalde situaties het kind het ‘probleem’ zelf te laten oplossen. Dit had ze al toegepast bij het aantrekken van de sokken. Een kleuter is in staat om duidelijk aan te geven wat hij niet wilt, maar hij is zeer zeker ook in staat om te begrijpen dat hij dan zelf een oplossing kan bedenken.

Deze tip kan je ook toepassen op het niet willen dragen van spelden en elastiekjes: ‘Ik begrijp dat je geen speld in je haar wilt hebben, maar je hebt wel last van de haren die in je gezicht vallen. Hoe wil je hiermee omgaan?’ Als er geen antwoord komt, kun je een suggestie geven: ‘Wil je het dan met je hand uit je gezicht vegen?’ Als hier geen reactie op komt of nukkig op wordt gereageerd, kun je vragen of jullie samen een oplossing kunnen bedenken. Laat hierbij de spelden en elastiekjes achterwege, want hier wilde ze niks van weten.

Met je handen in het haar heel overdreven hardop benoemen tot welke oplossing jullie samen dan kunnen komen en de gekste oplossingen bedenken, zou ik toepassen. Zullen we een egel op je hoofd zetten en je haren aan de egel vastmaken? Wellicht gaat ze grinniken, komt ze zelf tot een andere oplossing en wil ze uiteindelijk misschien wel een speld in. Je weet het niet, kinderen zijn van nature speels en nieuwsgierig en als ze een flow voelen, als ze openheid voelen, kunnen zij zomaar met jou gaan meebewegen.

Driftbuien geven aan dat HSK’s de hoeveelheid impulsen die tegelijkertijd binnenkomen niet meer aankunnen. Dit kan een combinatie zijn van vermoeidheid, honger hebben en de hierboven omschreven vieze handen die bovendien niet lekker ruiken.

Bedenk als ouder op de eerste plaats hoe je het jouw kind makkelijker kunt maken. Aangezien een driftbui aangeeft dat de HSK is overprikkeld, is het beste wat je kunt doen, je kind uit laten razen en ondertussen een open en steunende uitstraling naar je kind toe te hebben. Vooral als je als ouder moe bent, is dit heel lastig, omdat de driftbui keihard bij je binnenkomt en je die driftbui er niet bij kunt hebben.

Neem dan een pas op de plaats en geef aan dat je het er niet bij kunt hebben. Benoem ook wat jij nodig hebt: ‘Ik ga wel even naar de keuken en als je weer met mama/ papa wilt praten, kom ik naar je toe.’ Op de tweede plaats is het belangrijk om gedragingen van jezelf als ouder die een driftbui kunnen veroorzaken niet meer te vertonen. Iets doorduwen waarvan je weet dat je HSK het niet leuk vindt, is niet de oplossing. Bedenk hoe je het anders aan zou kunnen pakken zoals omschreven in het voorbeeld over de speld in het haar.

Voor HSK’s is de ervaring van lichamelijke pijn intens, omdat het lichaam in zekere zin is ontworpen om nauwkeuriger te kunnen waarnemen en te evalueren. Wat bekend is over HSK’s is dat ze meer zien. Dit betekent niet dat hun ogen, oren, reuk of tastzin noodzakelijkerwijs beter zijn. Hoewel sommigen aangeven dat op zijn minst een van hun zintuigen uitzonderlijk goed is. Het gaat voornamelijk om de hersenen die de informatie grondiger verwerken.

Deze informatieverwerking speelt zich echter niet alleen in de hersenen af, aangezien hoog sensitieve personen, zowel volwassenen als kinderen, snellere reflexen hebben (meestal een reactie vanuit het ruggenmerg), meer invloed ondervinden van pijn, medicijnen en opwekkende middelen, en vaker last hebben van een overactief immuunsysteem en allergieën.

Hiernaast zijn HSK’s zich heel bewust van hun omgeving en zijn ze geïnteresseerd in de grote levensvragen. De hysterie die je HSK kan ervaren nadat hij is gevallen, begint te bloeden en ontzettend veel pijn heeft, kun je opvangen door rustig te blijven, te troosten en met kalmerende bewoordingen uit te leggen dat het goed komt.

Op een ander rustig moment kun je vanuit jouw levensvisie vertellen wat dood gaan inhoudt en welke rituelen om de hoek komen kijken als de dood plaatsvindt. Ze zijn absoluut niet te jong om het aan te horen. Het is een onderdeel van het leven en je hoeft er niet bang voor te zijn.

Tip: Op de Orchid of Life Agenda staan workshops en lezingen gepland in relatie tot het opvoeden van hoog sensitieve kinderen. Klik hier om een kijkje te nemen. 


Ontdek meer van Orchid of Life's Blog

Abonneer je om de nieuwste berichten in je inbox te ontvangen.

6 gedachten over “HSK: driftbuien, pijn en angst voor de dood

  1. Hoe kun je het beste reageren als je zelf ook overprikkeld bent? Als ik er tijd voor heb bulder ik meestal tegen mijn dochter dat ik even moet afkoelen. Ik vind het op zo’n moment al erg van mezelf dat ik ontplof. Maar als we weg moeten bijvoorbeeld, dan dender ik met al mijn woede gewoon door. Alleen dan lukt het me om op tijd de deur uit te zijn. Met een hysterisch kind en een groot schuldgevoel achteraf tot gevolg. Graag je tips, want ik ben bang dat ik mijn dochter op deze manier emotioneel ‘beschadig’. En slecht voorbeeld doet slecht volgen…

    1. Het is al heel erg knap dat je tegen je dochter buldert dat je even moet afkoelen. Ga op een rustig moment voor jezelf na wat jouw symptomen zijn van overprikkeld zijn. Het is belangrijk om dit te weten én het vervolgens te herkennen en rustig ernaar te handelen. Vraag jezelf ook af wat je nodig hebt als je overprikkeld bent. Soms levert het heel veel op als je twee minuten op het toilet gaat zitten en bewust gaat zitten ademhalen. Adem de rust in en blaas de stress eruit. Ondertussen plant je positieve gedachten in je geest.

Plaats een reactie